Zoom
Zoom är ett verktyg som används för möten på internet. Vi i kyrkan använder den bland annat för ledningens möten och fredagscafét.
Här kommer lite instruktioner för hur det används.
För att komma in på ett möte så använder man en länk som denna
https://us02web.zoom.us/j/82124775579?pwd=cTJGd01iVTRWaEJHYmp2anZxc0tWZz09
2. Är det första gången så kommer du få installera Zoom på din dator/surfplatta eller telefon innan du går in på mötet.
3. Första du möts av är att du får skriva in ditt namn du ska ha i mötet. Skriv för- och efternamn.
4. När du kommer in i mötet så frågar Zoom efter hur du vill ansluta ljud. På dator blir det “Computer Audio” och på telefon blir det “Call over Internet”
För Dator
Om du rör musen över rutan för mötet så kommer det en svart list fram längst ner.
På bilden finns några nummer som har denna betydelse:
1. Stäng av eller sätt på mikrofonen
2. Uppkopplade användare. Du kommer få upp en ruta där du ser alla som är med i mötet, mera om detta snart.
3. Chat-rutan. Detta är mötets kommentarsfält och där kan man bland annat skriva för att göra sig hörd.
4. Röda rutan betyder lämna mötet. Du får en varning där du behöver bekräfta om du verkligen vill lämna.
Om man trycker på deltagarlistan får man denna bild
Här har vi några viktigt saker att se:
1. Detta är du som anslutit i mötet. Du känner igen detta genom att det står “(Me)”
2. Detta är den som är mötesledare. Där står det istället (Host)
3. Detta är en annan användare och de flesta i mötet kommer se ut såhär.
4. En röd överstruken mikrofon. Detta betyder att användaren har mikrofonen avstängd.
5. En överstruken kamera. Detta betyder att användaren inte har någon, eller inte aktiverat en kamera.
6. Här är en viktigt knapp. Om det är så att mötesledaren har stängt av allas mikrofoner så kan ni trycka på “Raise Hand” för att lyfta er hand så kommer vi sedan ge er möjlighet att prata.
Denna knapp kommer att vara viktig på årsmötet då detta är sättet ni medlemmar kan ställa frågor till styrelsen eller församlingen i stort.
För telefon/Surfplatta
Om du trycker på skärmen på din telefon eller surfplatta kommer det några knappar i Zoom.
Ljudet är just nu avstängt. För att aktivera så tryck här.
Knapp för att sätta på och stänga av mikrofonen
Uppkopplade användare. Du kommer få upp en ruta där du ser alla som är med i mötet. Här kan du även se vilka som har mikrofon på eller av och vem som leder mötet.
En knapp för mer inställningar. Väldigt viktig. Kommer mer om detta.
Röda rutan betyder lämna mötet. Du får en varning där du behöver bekräfta om du verkligen vill lämna.
Så här ser deltagarlistan ut.
Du kan se vem som är du genom (Me) efter namnet.
(Host) står efter namnet på den som är mötesledare.
Test Dator är bara med i samtalet som vanlig användare.
Vi kan som sas tidigare se här vilka som har aktiv mikrofon och kamera.
Sist kommer det viktigaste igen. Handen upp. Detta hittar vi under More.
Här hittar vi “Raise Hand” för när ni behöver säga något.
Disconnect audio gör att du lämnar ljudkanalen som du öppnat genom “Call over internet” som du valt i början av mötet.
Chat är kommentarsfältet för mötet.
Meetings Settings behöver ni inte bry er om.
Sist är emojis för att uttryckas sig under mötet.